Towarzystwo Pomocy Głuchoniewidomym - oficjalny serwis internetowy TPG

Ścieżka dostępu do aktualnie oglądanej strony

Sekcje TPG » Forum Rodziców » Ćwiczenia dla dzieci » Ćwiczenia usprawniające narząd mowy

Boczny panel wyboru na stronie Sekcji Towarzystwa Pomocy Głuchoniewidomym

przycisk menu do Sekcji Rodziców
przycisk menu do WTZ

Wyszukiwarka dla Głównego serwisu TPG

Menu z podstronami dla bierzącej strony

Ikona Artykułu

Ćwiczenia usprawniające narząd mowy

Warunkiem prawidłowej mowy jest między innymi sprawne działanie narządów mowy, tzn. języka, warg i żuchwy.

Z dziećmi niewidomymi z resztkami słuchu w trakcie ćwiczeń artykulacyjnych należy posługiwać się głównie dotykiem.

Ręką dziecka wskazujemy układ naszych warg i położenie języka. A oto kilka ćwiczeń:

  • podnoszenie języka na górną wargę
  • wysuwanie języka na dolną wargę
  • nakładanie zębów na wargę górną i dolną
  • robienie baloników z policzków
  • przesuwanie żuchwy
  • kląskanie językiem (naśladowanie konika)
  • oblizywanie warg

 

Jak uświadomić dziecku mechanizm mowy?

Pracę zaczynamy od samogłosek [a, o, e, u, y, i, ą, ę], spółgłosek, później przechodzimy do sylab – na przykład [ba, go], a następnie do całych wyrazów.

Wymawiając poszczególne głoski lub sylaby przykładamy rękę dziecka do swoich ust lub krtani. Odczuwa ono układ ust, strumień powietrza i wibracje krtani. Następnie dziecko powtarza to samo dotykając swoich ust i swojej krtani. W ten sposób porównuje i naśladuje wypowiadane dźwięki oraz uświadamia sobie źródło mowy.


Obrazek przedstawiający hasło: TPG - Tu Przekraczamy Granice!

Informacje o nas

Projekt współfinansowany ze środków Pfron

Projekt współfinansowany ze środków PFRON
PFRON - Państwowy fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

Jeden procent dla TPG

Obrazek przedstawiający KRS do przekazania 1% dla TPG


Ułatwienia dostępu do strony

Adresy e-mail redakcji i webmastera strony

Informacja o własności