Towarzystwo Pomocy Głuchoniewidomym - Sekcje

przycisk menu do strony Sekcji
Odnośnik do strony z możliwością przekazania darowizny na TPG

Opcje wyboru serwisów tematycznych Towarzystwa Pomocy Głuchoniewidomym

  • przycisk menu do strony głównej TPG
  • przycisk menu do strony Regiony TPG
  • przycisk menu do strony Sekcje TPG
  • przycisk menu do strony internetowego klubu czytelników DiS
  • przycisk menu do strony portal informacyjny TPG

Ścieżka dostępu do aktualnie oglądanej strony

Sekcje TPG » Forum Rodziców » Ćwiczenia dla dzieci » Ćwiczenia słuchowe

Boczny panel wyboru na stronie Sekcji Towarzystwa Pomocy Głuchoniewidomym

przycisk menu do Sekcji Rodziców
przycisk menu do WTZ

Wyszukiwarka dla Głównego serwisu TPG

Menu z podstronami dla bierzącej strony

Ikona Artykułu

Ćwiczenia słuchowe

Istotne jest, żeby dziecko zostało zaopatrzone w aparat słuchowy jak najwcześniej. W pierwszym roku życia wykorzystuje więcej bodźców napływających z zewnątrz, niż dziecko nieposiadające aparatu.

 

Ćwiczenia wykorzystujące resztki słuchu:

  1. Uświadamianie dziecku dźwięku

W komunikacji z dzieckiem należy stosować gestykulację i intonację. Mowę i śpiew należy wzmocnić gestami, które dziecko odczuje np. zabawy paluszkowe.

  1. Uświadamianie dziecku źródła dźwięku

Kiedy dzwoni telefon lub jest hałas za oknem, dotykamy ucha dziecka. Mówimy słuchaj i wskazujemy źródło dźwięku.

  1. Rozróżnianie odgłosów dźwiękonaśladowczych

Można wykorzystać kasety magnetofonowe z nagraniami odgłosów zwierząt, odgłosów z domu. Dziecku należy wytłumaczyć skąd one pochodzą. W tym celu można wykorzystać dotyk (niektóre przedmioty będące źródłem dźwięku wibrują).

  1. Mówienie prosto do ucha

Mówiąc prosto do ucha wykorzystujemy resztki słuchu, a przy tym dziecko odczuwa ruch naszych ust, strumień powietrza oraz wibracje.

  1. Wystukiwanie rytmu rączką dziecka
  2. Zabawa z instrumentami
  3. Ćwiczenia rozumienia prostych wyrazów

Kładziemy przed dzieckiem dwa przedmioty np. samochód i lalkę. Prosto do ucha mówimy auto i prosimy, aby dziecko odnalazło przedmiot.

  1. Zapamiętywanie dźwięków z otoczenia

Na przykład chodzenia (odgłos kroków), skakania, czyszczenia szczoteczką zębów.

 

 

 

TPG - Tu Przekraczamy Granice!

Informacje o nas

My na Facebook

Projekt współfinansowany ze środków Pfron


Jeden procent dla TPG

Obrazek przedstawiający KRS do przekazania 1% dla TPG
przycisk menu do strony głównej TPG

Ułatwienia dostępu do strony

Adresy e-mail redakcji i webmastera strony

Informacje o własności i Twórcach