Towarzystwo Pomocy Głuchoniewidomym - oficjalny serwis internetowy TPG

Ścieżka dostępu do aktualnie oglądanej strony

DiS » Dłonie i Słowo » Nr 3-4 2018 » Co słychać w Olsztynie

Boczny panel wyboru na stronie DiS Towarzystwa Pomocy Głuchoniewidomym

przycisk menu do numerów miesięcznika Dłonie i Słowa
przycisk menu do numerów Usłyszmy i zobaczmy
przycisk menu do archiwum Dłoni i Słów

Wyszukiwarka dla Głównego serwisu TPG

Co słychać w Olsztynie

Spacer po łące to istna uczta dla zmysłów. Słyszymy przeróżne odgłosy, gdzieś bzyczy pszczoła, świerszcz daje o sobie znać, z oddali docierają dźwięki rechoczących żab. Nasze oczy cieszą: soczysta zieleń trawy, barwne motyle i różnokolorowe, pachnące kwiaty. Odsłonięte kolana czują delikatne muśnięcia wysokich roślin, a czasem lekkie pieczenie, gdy niechcący zahaczymy o pokrzywę… W takich miejscach czuje się prawdziwą bliskość ze światem, tętniące życie miliona maleńkich stworzeń i po prostu … szczęście. Podobnie jest w Warmińsko-Mazurskiej Jednostce Wojewódzkiej TPG.

Tu też słychać przeróżne odgłosy: śmiech podczas zabaw integracyjnych, wyrazy uznania po dobrze zorganizowanych warsztatach, a czasem krzyk przerażenia – gdy, np. jedziemy po wyboistym terenie wozem pancernym. Oczy radują się na widok nowych, jeszcze niepoznanych miejsc, a podczas zajęć kulinarnych wydobywają się przepiękne zapachy, które finalnie przemieniają się w poezję smaków. Całym ciałem czujemy dreszczyk, gdy wsiadamy na motocykl i wzruszenie, gdy możemy pomóc innym. Nasze tegoroczne działania można podzielić na 5 głównych punktów:

1. Spotkania klubowe

Odbywają się raz w miesiącu, dzięki życzliwości Miejskiego Ośrodka Kultury w Olsztynie, który za darmo udostępnia nam salę w Spichlerzu na Starym Mieście, za co serdecznie dziękujemy! Podczas tych spotkań rozwijaliśmy nowe umiejętności lub utrwalaliśmy wiedzę, którą posiadamy, np. poprzez trening alternatywnych metod komunikacji, czy warsztaty z ratownikami z Grupy Pomocy Humanitarnej PCK, którzy szkolili nas z zakresu pierwszej pomocy. Na spotkaniach klubowych daliśmy się ponieść również różnym wariacjom kulinarnym, poczynając od zwykłych sałatek, smoothie owocowo-warzywnych, a kończąc na bardziej skomplikowanych deserach. Nie zabrakło również filmów, gier planszowych, jengi i innych zabaw integracyjnych. Poznaliśmy także dwie nowe techniki rękodzieła: malowaliśmy metodą wodną ozdoby wielkanocne i wzięliśmy udział w warsztatach wykonywania świec żelowych, które nie tylko fantastycznie wyglądały, ale i pachniały.

2. Wyjścia i dwudniowa wycieczka

Wszyscy wiemy, że Warmia i Mazury są piękne i mamy tu ogromne możliwości do obcowania z naturą. W tym roku zorganizowaliśmy piknik nad Jeziorem Długim oraz spływ kajakowy z Bartąga do Olsztyna, który pomimo słabej aury wprawił nas w cudowny nastrój. Faunę i florę naszych okolic lepiej poznaliśmy dzięki wizycie w Muzeum Przyrody w Olsztynie. Spośród tegorocznych wyjść szczególny zachwyt wzbudziły wizyty w klubie motocyklowym Moto Riders Pub, podczas których mieliśmy okazję poznać wielu fantastycznych ludzi. Niektórzy z nas po raz pierwszy raz w życiu odważyli się wsiąść na motocykl i w towarzystwie miłych kierowców ruszyć „gdzie koła poniosą”. Było naprawdę odjazdowo!

A w sierpniu wyruszyliśmy na dwudniową wycieczkę po Warmii i Mazurach. Najpierw udaliśmy się do Sanktuarium w Świętej Lipce, gdzie wysłuchaliśmy koncertu organowego. Figury aniołów i świętych poruszały się w rytm muzyki, tworząc niezwykły spektakl. Następnym punktem był Zamek w Reszlu z pokaźną kolekcją narzędzi tortur i wieżą widokową, a kolejnym – Muzeum Sprzętu Wojskowego w Mrągowie. Ogromna kolekcja pojazdów militarnych: czołgów, wozów pancernych, policyjnych i strażackich zaparła nam dech w piersiach, ale najmocniejszych wrażeń dostarczyła przejażdżka wozem pancernym! Załadowaliśmy się całą grupą do transportera i ściśnięci, jak sardynki w puszce, ruszyliśmy na przejażdżkę po dzikich, wyboistych terenach. Część osób wychylała się przez włazy w dachu, aby poczuć podmuch wiatru na twarzy. Wspominać to będziemy z szerokim uśmiechem jeszcze bardzo, bardzo długo. Później było już spokojniej: urokliwy hotel nad jeziorem, hamaki, las, grill i śpiewy do nocy – aż szkoda było iść spać… Ale przecież czekał nas jeszcze drugi dzień naszej wyprawy, który rozpoczęliśmy od rejsu statkiem na trasie Ruciane Nida – Mikołajki, a skończyliśmy zwiedzaniem Zamku w Rynie.

3. Akcje pomocowe

W tym roku zaangażowaliśmy się w pomoc innym, bo lubimy czuć się potrzebni. W styczniu włączyliśmy się w finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy i zaproszeni przez Szkołę Głuchych prowadziliśmy warsztaty o głuchoślepocie.

Drugą akcją pomocową, w którą się włączyliśmy, był koncert charytatywny dla 3-letniego Igorka. Przygotowaliśmy przedstawienie teatralne, pt. „Niezwykłe spotkania”, połączone z lekcją migowego dla najmłodszych. W ten sposób dołożyliśmy swoją cegiełkę do zbiórki pieniędzy na ortezę i rehabilitację, dzięki którym Igorek na szansę chodzić.

4. Akcje informacyjne

W tym roku było ich wyjątkowo dużo. Co najmniej trzy razy wystawialiśmy stoisko, na którym przechodnie mogli, m.in. przymierzyć symulatory widzenia i wykonać w nich różne zadania, np. pokonać wyznaczoną trasę przy pomocy białej laski. Dwa razy prowadziliśmy warsztaty o głuchoślepocie (dla pracowników Sejmiku Osób Niepełnosprawnych oraz dla uczniów szkoły ekonomicznej), podczas których uczyliśmy nawiązywania pierwszego kontaktu i poruszania się z osobą głuchoniewidomą oraz alternatywnych metod komunikacji. Kilkukrotnie w Radiu Plus mówiliśmy o jednoczesnym uszkodzeniu wzroku i słuchu, np. z okazji Międzynarodowego Tygodnia Wiedzy o Osobach Głuchoniewidomych. 15 października zorganizowaliśmy kampanię informacyjną, dzięki której przechodnie dowiadywali się, że osoba głuchoniewidoma porusza się z biało-czerwoną laską.

5. Szkolenie i egzamin na tłumaczy-przewodników

W tym roku kilkunastu naszych wolontariuszy przystąpiło do szkolenia na tłumaczy-przewodników osób głuchoniewidomych, sumiennie odrobiło praktyki w naszej Jednostce, po czym przystąpiło do egzaminu. W ten sposób zyskaliśmy dziewięciu wspaniałych nowych tłumaczy-przewodników.

Do artykułu dołączona jest fotografia portretowa autorki oraz:
1. Zdjęcie grupowe wykonane na tle jeziora podczas wycieczki. Uczestnicy wycieczki siedzą na pomoście, być może w oczekiwaniu na rejs statkiem. Jest słonecznie, niektórzy mają założone okulary przeciwsłoneczne, niektórzy czapki z daszkiem, jedna z dziewcząt ma na głowie duży słomkowy kapelusz ozdobiony niebieską wstążką. Spod kapelusza wystają długie, rude włosy. Podpis: Warmia i Mazury to idealne miejsce na dłuższe i krótsze wycieczki i pikniki.
2. Zdjęcie przedstawiające otwarty właz wozu pancernego, z którego wychyla się siedem osób. Wszyscy mają zadowolone i podekscytowane miny. Widać, że jest im dosyć ciasno. Za wozem widać leśną drogę, przy której rosną wysokie brzozy. Podpis: Przejażdżka wozem pancernym z Muzeum Sprzętu Wojskowego w Mrągowie dostarczyła niezapomnianych wrażeń.

Zdjęcie autora artykułu: Martyna Szałaj-Oleksy, pełnomocnik Warmińsko-Mazurskiej Jednostki Wojewódzkiej TPG

Komentarze do wpisów

Obrazek przedstawiający hasło: TPG - Tu Przekraczamy Granice!

Informacje o nas

Projekt współfinansowany ze środków Pfron

Projekt współfinansowany ze środków PFRON
PFRON - Państwowy fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

Jeden procent dla TPG

Obrazek przedstawiający KRS do przekazania 1% dla TPG

Ułatwienia dostępu do strony

Adresy e-mail redakcji i webmastera strony