Towarzystwo Pomocy Głuchoniewidomym - oficjalny serwis internetowy TPG

Ścieżka dostępu do aktualnie oglądanej strony

DiS » Dłonie i Słowo » Nr 1-2/2018 » Wycieczka do Strasburga

Boczny panel wyboru na stronie DiS Towarzystwa Pomocy Głuchoniewidomym

przycisk menu do numerów miesięcznika Dłonie i Słowa
przycisk menu do numerów Usłyszmy i zobaczmy
przycisk menu do archiwum Dłoni i Słów

Wyszukiwarka dla Głównego serwisu TPG

Wycieczka do Strasburga

Wersja wideo artykułu: Wycieczka do Strasburga

W 2017 roku Jolanta Markiewicz ze Śląskiej Jednostki Wojewódzkiej TPG otrzymała wyróżnienie w konkursie Lady D (dama niepełnosprawna) w kategorii: aktywność społeczna. Nagrodą była wycieczka do Strasburga. Przeczytajcie jej relację z tej eskapady.

Pomysłodawcą konkursu Lady Di jest poruszający się na wózku europoseł Marek Plura., a jego celem jest docenienie aktywnych niepełnosprawnych kobiet. W edycji z 2017 roku jurorzy docenili moje zaangażowanie w pomaganie innym: od roku 2004 w Jastrzębiu-Zdroju wolontarystycznie prowadzę klub dla niesłyszących, działający przy duszpasterstwie głuchych. Poza tym pomagam osobom z dysfunkcją słuchu w redagowaniu pism i załatwianiu spraw urzędowych. Przez kilka lat regularnie pomagałam również niemówiącej głuchoniewidomej kobiecie, która została umieszczona w zakładzie opiekuńczo-leczniczym.

Na moją konkursową nagrodę musiałam zaczekać ponad rok – była nią wycieczka do Strasburga. Pojechałam na nią z grupą zorganizowaną przez biuro prof. Jerzego Buzka, byłego premiera, a obecnie europosła. Miłe było, że zaproponowano mi wyjazd z osobą towarzyszącą. Wycieczka została zorganizowana w dniach od 11 do 15 czerwca 2018 roku przez Agencję Turystyczną „Almatur” z Częstochowy. Autokar wyjechał z Katowic o godz.20.00. Do Strasburga dojechaliśmy następnego dnia o godz.11.30. Najpierw zapoznaliśmy się z miastem, zwiedzając je autokarem, a następnie podziwiając je z pokładów łodzi turystycznych pływających po kanałach. Po tej atrakcji udaliśmy się na Stare Miasto, gdzie w jednej z licznych restauracji czekała nas degustacja najsłynniejszej potrawy alzackiej: tarte flambée (cienka pizza z dodatkami). Późnym popołudniem dotarliśmy do hotelu w okolicach Strasburga, w którym po zakwaterowaniu i obiadokolacji mieliśmy nocleg.

Zwiedzanie Parlamentu Europejskiego

Drugi dzień rozpoczęliśmy od zwiedzania historycznej dzielnicy Strasburga ‒ Grande Ile. Odwiedziliśmy gotycką katedrę Najświętszej Marii Panny, weszliśmy na platformę widokową na jednej z najwyższych wież kościelnych Europy, obejrzeliśmy Palaris Rohan, czyli rezydencję kardynałów i biskupów alzackich, a także Maison Kamnerzell ‒ jeden z najsłynniejszych budynków w Strasburgu ‒ symbol średniowiecznego bogactwa miasta. Na koniec odbyliśmy spacer po Petite France, czyli dawnej dzielnicy rybaków i garbarzy.

Około godziny 14. pojechaliśmy do Parlamentu Europejskiego, którego zwiedzanie jest nieodłączną częścią wycieczek organizowanych przez europosłów. Trafiliśmy akurat na debatę na temat polskiej praworządności. Na koniec odbyło się miłe spotkanie z premierem Jerzym Buzkiem. Po czasie wolnym pełni wrażeń wróciliśmy do hotelu na obiadokolację i nocleg.

Postój w Dreźnie

Na ciekawych wyjazdach czas płynie bardzo szybko i zanim się spostrzegliśmy nastał ostatni dzień wycieczki. Po śniadaniu wyruszyliśmy w drogę powrotną do kraju, podczas której mieliśmy postój w Dreźnie, czyli stolicy Saksonii. Podczas krótkiego spaceru zobaczyliśmy najważniejsze zabytki miasta Augusta II Mocnego: barokową katedrę katolicką z kryptą Wettynów, muzealny kompleks pawilonów Zwinger otaczający plac, na którym niegdyś odbywały się fety i parady Augusta Mocnego, Rezidenzschloss, czyli pałac dynastii Wettynów oraz Kościół Marii Panny. Do autokaru wróciliśmy nabrzeżem Łaby. Do Polski jechaliśmy nocą i do Katowic dotarliśmy we wczesnych godzinach porannych.

Mimo że podróż autokarem była długa i męcząca, wyjazd dostarczył mi wielu niesamowitych wrażeń. Warto było cierpliwie poczekać na tę nagrodę. Moja niepełnosprawność (jestem osobą słabowidzącą i słabosłyszącą) w niczym mi nie przeszkadza i mogę cieszyć się pięknem życia.

Do artykułu dołączona jest fotografia portretowa autorki.

Zdjęcie autora artykułu: Jolanta Markiewicz, osoba głuchoniewidoma ze Śląskiej Jednostki Wojewódzkiej TPG

Komentarze do wpisów

Obrazek przedstawiający hasło: TPG - Tu Przekraczamy Granice!

Informacje o nas

Projekt współfinansowany ze środków Pfron

Projekt współfinansowany ze środków PFRON
PFRON - Państwowy fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

Jeden procent dla TPG

Obrazek przedstawiający KRS do przekazania 1% dla TPG

Ułatwienia dostępu do strony

Adresy e-mail redakcji i webmastera strony